Kaross och dörrar


Redan vid köptillfället kunde vi efter en kortare okulärbesiktning konstatera att bilen var… ganska ful. Detta skulle givetvis åtgärdas så fort vi klarat av de viktigaste reparationerna under huven. Det visade sig dock bli ett ganska tidskrävande projekt, inte minst eftersom bilen stod i Nynäsnamn under delar av det.

Projektet hade följande beståndsdelar/målstolpar

1. Dörrarna till baksätesraden var kraftigt ansatta av korrosionsröta. Rosten måste bort och eventuella hål som lämnas efter den måste täppas igen.

2. Bakluckan var av modell pickup (se bild nedan) och måste således bytas ut.

3. Bakre kofångare eller bakluckströskel var otroligt bucklig och korsad av stora fula svetssömmar, så den måste slipas ned och spacklas jämn.

4. Gammal färg måste i möjligaste mån slipas ned eller ruggas upp ordentligt.

5. Hela klabbet skulle målas med en grå epoxyprimer, vilket är en tålig grundfärg som ska tåla att metallen rör sig en del.

6. Epoxyprimern skulle ruggas upp för att ge nästa färglager god fästyta.

7. Det mesta skulle målas gult i två lager med Automotive Association Yellow och vissa utvalda detaljer skulle målas svarta.

Ett problem var som sagt att det var en bit att åka för att nå bilen i Nynäshamn. Därför bestämde vi oss tidigt för att behålla väl valda delar av bilen i Mats verkstad. Kvar blev därför dörrar, motorhuv och motorhuvens “flyglar”. Nästa inlägg kommer att handla om dessa.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *