Bye Bye Gonder


Med bilen på reparation var det bara för oss att börja utforska staden Gonder. Tydligen har de en borg/slott som finns med på världsarvslistan och därför var ett besök där givet. I inträdet till borgen ingick även inträde till Fasilades bad och eftersom vi inte hade något bättre för oss blev det även ett besök där.  Vi tog oss också tid att gå till bryggeriet för Dashen Beer, regeringens öl. Smakade bättre färskt än på flaska men vi föredrar ändå St George som är den privata konkurrenten.

Bland de städer vi oplanerat behövt slå ihjäl tid i är nog Gonder hittills favoriten. Det fanns god mat att hitta, både inhemsk och till och med en reko pizza.

Vår förhoppning var att få bilen ihopplåstrad och klar till lördag eftermiddag, så att vi skulle hinna köra en bit innnan skymning och komma lite närmre Addis. Fast då man mekar tar allt längre tid än planerat och i synnerehet i Afrika där varken billyft eller el-och trycklyftsverktyg tillhör standardutrustningen. Alltså blev det ytterligare en natt i Gonder, dock med Febern parkerad utanför på hotelluppfarten.

Efter en sen middag kunde vi hämta ut bilen från meken som förutom bytt ut den trasiga fördelningslådan även lagat och hängt upp avgassystemet bättre, bytt lite packningar och satt dit det fjärde saknade glödstiftet. Det var inte av goodwill eller gratis…men långt ifrån så dyrt som samma arbete hade kostat i Sverige.  Vi anser oss trots de extra kostnaderna och det oplanerade stoppet i Gonder att vi har haft väldigt tur som hittade en bra mekaniker i en liten stad i Etiopien som kunde hitta en reservdel till vår Land Rover så fort. I Etiopien är Land Rovers en raritet och Toyota Land Cruises finns i överflöd och tyvärr går dessa bilars delar inte att mix-matcha med varandra. I värsta fall hade vi fått skeppa en del från England och hur dyrt och hur lång tid hade det inte tagit?

Mekanikern Felegh med en av hans unga assistenter. På bänken ligger vår nya fördelningslåda ihopmatad med växellådan. Ibland jobbade bortemot sex personer på bilen samtidigt.

Att ta sig till Addis är en ”solid 16h drive” för att citera Tim på Tim and Kim Village och därför hade vi redan i förväg bestämt oss för att göra det till en tvådagars etapp. På söndagen tog vi oss från Gonder till Dejen och dagen därefter skulle vi ta oss an sista sträckan till Addis. Direkt efter Dejen börjar Abay Gorge som förutom en magnifik vy bjuder på en trevlig körning längs snirkliga och branta vägar – först en halvtimme ner och sedan en halvtimme uppför. Faktiskt en av de vackraste vägar vi någonsin kört, både Trollstigen i Norge och Transfagarasan i Rumänien får sig en match!

Lagom lugnande att se välta lastbilar lite här och där och bussar som kör om i skymda kurvor. Vi överlevde och kom till Addis alldeles lagom för att hinna till Kenyanska ambassaden för att ansöka om visum. En fördel med lågsäsong är bristen på turister och visumansökningar, vilket gjorde att vi kunde få ut våra visum redan 3h senare (i normala fall utfärdas de inom 48h). Med våra visum  i hand och en regning campingnatt på Wim´s Holland House i ryggen kör vi nu mot Kenya. Dock blir även detta ett två dagars äventyr där planen är att stanna vid Lake Awasa där det sägs finnas bland annat flodhästar och apor att beskåda.


2 responses to “Bye Bye Gonder”

  1. Skönt att höra att bilen går bra och att ni mår fint! Flodhästar och apor låter kul och jag är nog lite avis =). Sommarn fortsätter att regna bort härhemma (iaf hos oss i gbg) kramar /Sofie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *