Month: May 2012

• Turistdag

Andra dagen började med frukost på takterrassen där det bjöds på falukorv med leverpastejssmak. Första turiststoppet blev Hagia Sofia, men då Kinas president hade samma tanke fick vi gå vidare (de hade stängt för hans skull). Nära som det låg styrde vi kosan mot Blå Moskén istället, men samma sak där – stängt pga av […]

• Istanbul

Klockan 7.20 imorse lamnade jag och Malin Sverige för att börja vart aventyr i Istanbul. Vagen dit var dock inte helt spikrak…först en mellanlandning i Riga, sedan fick vi flyga runt Istanbul nagra varv innan vi fick tillatelse att landa, darefter var det dags att sta i en laaang kö för passkontroll. Val genom passkontrollen […]

• Visum

Passen uthämtad från Egyptiska ambassaden denna strålande dag. Så nu har vi visum till de tre första länderna: Egypten, Sudan och Etiopien! Inte långt kvar nu! 🙂

• Flygbiljetter införskaffade

Nu är flygbiljetterna äntligen köpta! Häromdagen bestämde vi oss; fröknarna åker i förväg den 28 maj och gör en 48 h mellanlandning i Istanbul. Natten till den 30 åker herrarna efter. Vi sammanstrålar och flyger tillsammans till Kairo, där vi har två möjligheter: a) om båten verkar komma i tid, dvs på förmiddagen den 31 […]

• Ett skepp kommer lastat!

Med Land Rover! Vi fick nyss bekräftat av Grimaldi att vår bil är lastad och båten har åkt en bit på vägen. Båten var ganska försenad till Sverige och blir därmed försenad till Egypten. Just nu är den planerad att anlända torsdagen den 31:e. Vi får se om de håller tidplanen. Bilden nedan visar hur […]

• Insikten att det kommer bli ett riktigt äventyr!

Jag (Sandra) hade inte riktigt fattat hur stort äventyr vi gett oss in på förrän igår då Mats visade följande bild, Man inser att det är rätt många mil vi har att tillryggalägga innan vi är framme vid vår slutdestination, Kapstaden. Men vägen till målet är ju den riktiga resan och det ska ju vara […]

• Bilen lämnad till färjan

Den här måndagen har jag (Mats) och Erik kört en första lång sträcka med bilen sedan topplocksbytet. Färden gick till Wallhamn vid Göteborg och var helt problemfri. Får erkänna att jag bitvis sitter och vrider på huvudet och letar efter konstiga ljud, man har blivit lite nojig av de tidigare problemen. Igår kväll såg bilen […]

• Lördagens verk

Nu är lördagen avklarad, ingen idé att slita ut sig för mycket. Vi har lyckats få upp det andra tältet på taket och satt på gummiremmar för att spänna ner det. Vi har dessutom gjort krokar för stegarna så att de går att haka fast i tälten när de är öppna, kan tänka mig att […]

• Bilens avfärd närmar sig

På onsdag ska bilen skeppas till Alexandria från Göteborg. Vi ser till att köra bilen till Göteborg redan på måndag, ifall vi skulle få problem på vägen. Vi insåg för länge sedan att den enda vettiga vägen till Afrika nu är med båt. Alternativen är Syrien eller Libyen. Inga bra alternativ. Ett tag funderade vi […]

• Första tältet på taket

Nu när bilen rullar igen har vi åkt flitigt till garaget. Sandra har gjort ett hästjobb och sytt ihop första tältet som vi till slut lyckades få monterat. Jag har en känsla av att vi inte tänkt särskilt mycket på vikten, det gick lättast att använda truck för att få upp det på taket. När […]