Bilen


Här är bilen som kommer bli vårt hem nästa sommar. Bilden till vänster är från när bilen är precis hemkörd. Ganska hemskt skick. Fylld med hundhår och blandat äckel. Till höger är precis innan avfärd, efter en rent löjlig mängd arbete.

Märke: Land Rover
Modell: Defender 110 (Utility Wagon)
Bilen byggdes speciellt åt Automobile Association i England, syftet var att den skulle kunna åka ut och rädda andra fordon i nöd. Därav den gula färgen (AA Yellow är koden), winschen samt att bilen saknar rutor för lastutrymmet.
Årsmodell: 1994
Motor: 200TDi (från början 300TDI)
Alias: Gula Febern

 

Här nedan följer en liten förteckning av det som gjorts med bilen och vad vi tar med oss på resan. Den är långt ifrån komplett.

 

Utrustning
4,5tons winsch från SuperWinch
Dubbla batterier
Hemgjorda tält, lådorna svetsade av 2,5cm fyrkantsbalk. Golv av trä, duken sydd av tyg från Shelby Extreme Materials.
Stort kylskåp, Engel. 24v från lastbil, behövdes 12->;24 converter.
Hi Lift jack monterad bak på takräcket.
T-Max split charge battery system, en enhet som ser till att vi alltid har ett av två batterier fulladdat. Bra om kylen tömmer AUX batteriet.

 

Utsidan
Omlackad helt i AA yellow
Nya dekaler (Defender 110, etc)
Bull bar monterad med extraljus
Nya stänkskydd
Chequer plates på flyglarna fram så att man kan klättra upp på taket.
Takräcke byggt på basen av ett räcke från en Mercedes Sprinter (hög modell)
Sex extraljus, SIM 22cm diameter á 55W styck (positionsljus i samtliga)
Solfilm på alla rutor utom framrutan

 

Insidan
Ett par framstolar monterade bak, soffan togs bort och en del av inneskärmarna skars ut.
Ny klädsel för samtliga stolar köpt från England.
2cm isolering i princip överallt.
Ett lager plywood på isoleringen.
Bitumen på all plywood.
Läder på väggarna bak samt omgjord instrumentpanel i läder.
LED lampor för belysning i baksätena
LED lampa i taket fram
Lastgolv i samma nivå som bänkarna bak, trä
Gummimatta i lastutrymmet
Högtalare monterade i boxarna under framstolarna samt bakom bakstolarna.
Slutsteg under förarstolen, ingen stereo att stjäla alltså
Kontrollpanel för extraljus, stereo och backljus i cubby boxen i mitten fram
Display för T-Max i samma box

 

Mekaniskt
Elen i princip omdragen från början
Ny bränsletank (80l)
Nya dörrhandtag till 3/5 dörrar
Två dörrar utbytta
Ny bakdörr (safaridörr istället för pickuplucka)
Nya golvmattor
Nya reglage runt ratten för blinkers, ljus, tuta etc.
Nya dörrhandtag
Ny kamrem samt spännare
Nya remmar och filter
Ny fönstermekanism
Nya solenoider till winschen
Alla slangklämmor bytta
Ny grill
Nya gångjärn till samtliga dörrar
Nya slangar för kylvätska
Ny bränslemätare
Ny huvudkopplingscylinder
Ny kopplingsslavcylinder
Ny kylare med oljekyl
Ny vattenpump
Ny termostat
Nytt blinkrelä
Nya dubbla tutor
Ny lampor fram (halogen), blinkers, stoppljus, backljus
Nya stötdämpare (ProComp ES9000)
Nya fjädrar (Britpart Heavy Duty)
Bytt topplockspackning – sedan bytt topplock samt topplockspackning och bultar igen.
Nya glödstift
Ventiljustering (0,20mm)
Isolering under motorhuven
Samtliga lister utbytta
Steering rack guard, aluminiumplatta som skyddar styrstagen
Diff guard, metallkapsling för framdiffen