Här kommer lite av en sammanfattning av demonteringen och lackeringen av bilen. Känner att vi missat lite för många steg i dokumentationen hittills!
Tillbaka till i höstas. Vi var då kvar i Nynäshamn och demonterade bilen för fullt!
Alla dörrar åkte av, alla lister togs bort, varenda lampa kopplades ur.
Vi beslutade även att slita ur all elektronik då bilen från början haft en 300TDI motor som har fler elektriska komponenter än den 200TDI som sitter i idag. Vi föredrar den senare då den är lättare att reparera ute i bushen.
Efter att ha demonterat allt vi kunde, inklusive alla stolar och övrig inredning, så var det dags att börja slipa. All rost skulle bort och all grön färg förstås. Den gula slipade vi med mindre grovt papper. Torpedväggen krävde både en del svets och en del spackeljobb då den inte är aluminium so mycket av bilens övriga delar.
Temperaturen ute hade nu äntligen blivit så hög att vi kunde transportera bilen till den temporära lackboxen i Nacka, ett partytält! Det blev ett rätt långt och tungt ekipage som åkte från Nynäs.
Nästa steg var lackeringen. Först finslipning och rengöringsmedel därefter en speciell grå etchprimer som fäster bra i aluminium. Nu följer en rejäl mängd bilder, håll i er!
Först dörrar, huv och andra lösa bitar som gångjärnen till exempel.
Därefter var det dags för själva bilen!
Slutligen en jämförelsebild mellan hur den var när vi köpte den och hur den blev efter lack!